Så avslutar du ett pass

DSC_5679

Om du följer mina råd här på sidan och kör pass efter pass med målsättning att lyfta mer och tyngre vikter. Jag går alltid in med målsättning att göra det bästa passet någonsin. Jag vet att det sällan går men tänk så här – Kan jag ta ett nytt rekord varje gång jag är på gymmet kommer jag utvecklas. Ett rekord kan till exempel vara när du kör en ny övning för första gången. Då blir det ju automatiskt ”rekord” även fast du kanske är mycket starkare i andra övningar. Hur som helst så kommer du utveckla dig för du gör något nytt!

Glöm inte att varje gång du går på en ny övning gäller inte ”max 6 schemat” direkt. Du måste få en stabil och säker teknik innan du lastar på mycket vikter. MYCKET VIKTIGT! Vi vill inte ha några skador, för med skador kommer du inte bygga några muskler alls. Snarare tvärsom.

Sorry gott folk nu kom jag visst in på annat än jag tänkte i det här blogginlägget. Jag har kört med en ”nytt” upplägg de senaste veckorna. Det går ut på att du repar ur muskelgruppen du tränar på lätta vikter. Du kör så pass mycket att du känner att du knappt har något att ge.

Som idag körde jag mitt traditionella bröstpass (min fredag) jag låg som alltid i regel på max 6 reps eller under. Efter 6 övningar av maxning gick jag åter igen till bänkpressen och avslutade med 300 rep på 50 kilo. Inte i en följd då utan de första 200 klara jag på 4*50 för att de sista köra 40*1 vila 15 sek sen 10 till, som jag upprepade två gånger.

Med detta sätt kommer du få ut allt du har i musklerna, vilket är positivt för de ska kunna växa. Du får din uthållighetsträning på köpet under ditt maxpass. Bra va?

Signa gärna upp för mitt nyhetsbrev om ni tycker det står något vettigt på den här sidan :) Ska försöka utveckla sidan med diverse områden om det finns intresse.

Kör hårt och trevlig helg!

/Niklas