Träning under deff

Det är snart sommar igen desto soligare och varmare det blir desto mindre folk är på gymmen och bygger muskler. Att ”plocka fram” sina muskler genom att deffa (gå ner i fettmassa) är vanligt så här års. Notera att jag skrev fettmassa och inte vikt då det är just det stora problemet. Vid en deff så tappar i princip alla även muskler, i vilket fall runt 90% skulle jag gissa på.

När du ska tappa fett vill du inte få i lika många kalorier som vanligt utan du vill uppnå ett så kallad kaloriunderskott. När du lyckas samla ihop till ett underskott på 7000 kalorier har du tappat ett kilo, men har du tappat fett eller muskler? Oftast båda som sagt.

Du kan dock minimera din muskeltillväxt med att se till att du får i dig rejält med protein. Det behövs för att du ska ge musklerna näringen de behöver för att inte förtvina. Välj sådan kost som innehåller mycket protein men lite kalorier. Några exempel är;

  • Ägg är ett erkänt livsmedel som innehåller mycket protein och lite kalorier.
  • Kvarg utan smak. Du kan smaksätt själv med till exempel fun light.
  • Aminosyror som tex Xtend jag tipsar om innehåller inga kalorier alls.
  • Ät mycket kött, fisk och fågel samtidigt som du drar ner på tillbehör som pasta, ris eller potatis.

Tycker du det är svårt att hålla dig på ett underskott så kan ett kosttillskott som BurnX5 hjälpa dig då dessa sorts produkter fungerar aptitdämpande. Det finna med den produkten är att du kan välja om du vill ha med koffein eller utan. Känn efter hur hårt du tänkt deffa och gör redan ditt val. Hård deff = kan behövas lite koffein för att pigga upp. Lugn deff = Du klarar dig förmodligen bra utan om du inte brukar nyttja koffein annars.

Läs mer och köp burn X5 här >

Lycka till med deffen 2015! Glöm inte bort att vara rädd om dina muskler du har byggt upp sedan senaste sommaren.

Klara vinterträningen med hjälp av PWO

Vi är mitt i vintern och det har inte hunnit gått många dagar på det nya året. Trots att det är en tid då många är trötta så svämmar träningsanläggningarna runt om i Sverige över i och med alla nyårslöften som getts för lite drygt en vecka sen. Är … [Continue reading]

Mina kosttillskott under sommaren

Jag får ofta frågan vilka kosttillskott jag använder och hur mycket så här kommer en liten sammanfattning. Jag som alla andra äter olika kosttillskott vid olika tider på året. Just nu när sommaren är slut så är jag inte lika rädd för en 80%igt … [Continue reading]

Så avslutar du ett pass

Om du följer mina råd här på sidan och kör pass efter pass med målsättning att lyfta mer och tyngre vikter. Jag går alltid in med målsättning att göra det bästa passet någonsin. Jag vet att det sällan går men tänk så här - Kan jag ta ett nytt rekord … [Continue reading]

Bygga muskler är en livstil

Först och främst vill jag hälsa dig välkommen hit och hoppas du ska få goda råd som hjälper dig att bygga muskler. Styrketräning är en livsstil, speciellt om du vill bygga stora muskler som sticker ut från mängden. Styrketräning handlar egentligen … [Continue reading]