Träning under deff

Det är snart sommar igen desto soligare och varmare det blir desto mindre folk är på gymmen och bygger muskler. Att ”plocka fram” sina muskler genom att deffa (gå ner i fettmassa) är vanligt så här års. Notera att jag skrev fettmassa och inte vikt då det är just det stora problemet. Vid en deff så tappar i princip alla även muskler, i vilket fall runt 90% skulle jag gissa på.

När du ska tappa fett vill du inte få i lika många kalorier som vanligt utan du vill uppnå ett så kallad kaloriunderskott. När du lyckas samla ihop till ett underskott på 7000 kalorier har du tappat ett kilo, men har du tappat fett eller muskler? Oftast båda som sagt.

Du kan dock minimera din muskeltillväxt med att se till att du får i dig rejält med protein. Det behövs för att du ska ge musklerna näringen de behöver för att inte förtvina. Välj sådan kost som innehåller mycket protein men lite kalorier. Några exempel är;

  • Ägg är ett erkänt livsmedel som innehåller mycket protein och lite kalorier.
  • Kvarg utan smak. Du kan smaksätt själv med till exempel fun light.
  • Aminosyror som tex Xtend jag tipsar om innehåller inga kalorier alls.
  • Ät mycket kött, fisk och fågel samtidigt som du drar ner på tillbehör som pasta, ris eller potatis.

Tycker du det är svårt att hålla dig på ett underskott så kan ett kosttillskott som BurnX5 hjälpa dig då dessa sorts produkter fungerar aptitdämpande. Det finna med den produkten är att du kan välja om du vill ha med koffein eller utan. Känn efter hur hårt du tänkt deffa och gör redan ditt val. Hård deff = kan behövas lite koffein för att pigga upp. Lugn deff = Du klarar dig förmodligen bra utan om du inte brukar nyttja koffein annars.

Läs mer och köp burn X5 här >

Lycka till med deffen 2015! Glöm inte bort att vara rädd om dina muskler du har byggt upp sedan senaste sommaren.